top of page
  • תמונת הסופר/תרוית יהב עיצוב פנים

קיר WOW



קיר WOW הוא קיר שגורם למביט בו לומר WOW !!! במילים אחרות קיר כח או קיר דומיננטי.

כבר תקופה ארוכה שאני נשאלת איזה קיר כדאי להפוך לקיר WOW ? ואיך לעצב אותו ?

בכל משרד או בית ניתן לייצר קיר כזה - מעניין, מושך, צבעוני, לא שיגרתי.


במאמר זה אציג בפניכם מגוון עצום של אפשרויות, שיתאימו לעסק או לבית.

השאלה היא עד כמה אתם נועזים ?


מהיכן זה בכלל מגיע ?

לפני שקירות מעוצבים הגיעו לבתים ולמשרדים ולפני שקיבלו את שמם העדכני "קיר כח" או "קיר דומיננטי" או בשמם השגור יותר בעולם העיצוב - "קיר WOW", יכולנו לראות קירות פיסוליים לרוב במוסדות כמו כנסיות ובתי כנסת.

קיר בית דניאל

בבניין הכנסת, למשל, קיימים מספר קירות של אמנים ישראליים ואמנים יהודיים מפורסמים.

מכיוון שהקיר הינו בעצם אלמנט פיסולי, היתה חשיבה מעמיקה על הערכים והמסר שהאמן רצה להעביר לקהל הרב שפקד את המקום.

בהמשך, אפשר היה למצוא קירות מעוצבים בבתי מלון, בלובי של בנייני משרדים (המפוארים יותר), ובשנים האחרונות הקירות המעוצבים התגלגלו אט אט למשרדים, לבתים פרטיים ולובי של בנייני מגורים.


קיר מעוצב הוא פּן נוסף בעיצוב הכללי של החלל. בעיצוב, לרוב אנו מטפלים בריצוף, בריהוט, בתאורה ובצבעוניות, כאן אנו "מגייסים" גם את הקירות לטובת העיצוב.


אם בעבר, קירות מעוצבים שיקפו את תפיסת העולם או המסר שרצה להעביר האמן, הרי שכיום, עיצוב הקיר "ידבר" את סגנון עיצוב המשרד או הבית. זאת אומרת, אם הסגנון הוא כפרי, מודרני, תעשייתי או אחר, קיר ה- WOW יעצים וידגיש את הסגנון. הקיר ימשוך את תשומת הלב של הנוכחים בחלל - בחומריות ובצבעוניות. לכן, זהו קיר שנרצה להפוך למרשים, מיוחד ותופס את העין. הוא יכול להיות "פרוע" או ייצוגי, תלוי באופי של הבית או המשרד ותלוי במה שנרצה לשדר.

זהו קיר שמציג את מה שאתם אוהבים.


בטרם תיגשו לתכנן את קיר ה- WOW שלכם חשבו, מה יתאים לכם ? מה ישמח אתכם ? מה ייתן לכם תחושה טובה - תחושה של WOW ?


הנה כמה טיפים חשובים לפני שאתם ניגשים לעצב קיר WOW :


תכנון

לפני שאנחנו נכנסים לעיצוב עצמו ולכל האפשרויות, הנה 2 נקודות חשובות למחשבה ותכנון מקדים:

● איך נחליט על מיקום הקיר שלנו ?

● איזה קיר יתאים להיות קיר ה WOW שלנו?


1. מיקום:

מומלץ לבחור קיר מרכזי בחלל, קיר בכניסה, מול הדלת. גם הקיר ליד הדלת יכול להתאים.

במשרדים זה יכול להיות קיר באיזור הקבלה, או בחדר ישיבות.

בבתים זה יכול להיות קיר בסלון, בפינת אוכל ואפילו בחדר שינה.


2. בחירת הקיר:

קיר אידיאלי יהיה תחום בין 2 קירות אחרים. רצוי שלא יהיה ארוך או גבוה מאד, אך אם אין אפשרות אחרת, ניתן לייצר תיחום. בחרו ככל האפשר בקיר חלק, ללא איבזור ומכשולים, כמו: מזגן, עמוד, חלון או דלת. אלה יבלטו מאד או ימשכו "תשומת לב" ויפגעו במראה העיצובי, וייתכן שהתוצאה לא באמת תהיה WOW.


עיצוב הקיר

אני מחלקת את האפשרויות לשני יישומים: צבעים וחומרים.

כמובן, שגם ביניהם תוכלו לעשות שילובים.


צבעים

מגוון הצבעים הוא עצום והם מגיעים במרקמים וגימורים שונים.


צבע קיר

במניפת הצבעים קיימים אלפי צבעים, הם מגיעים בשלושה גימורים: מט, משי ומהודר. צבע הבסיס הינו לבן ובחנות מגוונים אותו לפי המספר במניפה.

חשוב לדעת!

לכל חברת צבע יש את המניפה שלה ובה מאות צבעים. המניפה מחולקת כך שלכל צבע קיימים מספר גוונים, כך שבכל צבע, ניתן לראות את מנעד הגוונים שלו. חברות הצבעים הגדולות מאפשרות להזמין דוגמאות, שמגיעות על בריסטול בגודל A5, כך נח יותר לראות את הצבעים (מומלץ לעשות את ההזמנה דרך המעצב.ת/אדריכל.ית).

חשוב לחשב מראש את השטח אותו תצבעו, כך תוכלו לקנות כמות מדוייקת יותר של צבע. כמובן, מומלץ לקחת קצת ספיירים (ככל שאריזה גדולה יותר - היא חסכונית יותר).


גימורים

קיימים 3 סוגי גימורים:

  • מט - רמת ברק נמוכה, אשר תרכך ותעלים את הפגמים שיש בקיר. רמת גימור שמתאימה מאד לקירות שאינם חלקים.

  • משי - רמת ברק גבוהה, המבליטה ומקפיצה את הפגמים שבקירות. רמת גימור המתאימה לקירות חלקים מאד (בעיקר כאלו שבנויים מגבס או שעברו שכבת שפכטל).

  • מהודר - רמת ברק נמוכה, המאפשרת טשטוש טוב לקירות שאינם חלקים. כושר כיסוי והסתרה גבוה.

צבעי אפקט

בשונה מצבע קיר, צבע אפקט יוצר קיר עם עומק, שמתבטא ב- 3 משתנים, תלוי בבחירה שלכם:

  • הצבע שבחרתם אינו חלק, יהיו בו גוונים ולעיתים גם, צבעים נוספים.

  • הטקסטורה תהיה בחיספוס עדין עד גס.

  • הגימור יכול להיות מט/משי/מבריק.

צבעי האפקט יהפכו את הקיר גם לצבעוני וגם לבעל טקסטורה וגימור מיוחדים.


לכל חברת צבעים יש את מגוון האפקטים שלה ולכל אפקט יש את הגוונים שלו ואת רמת הגימור. המגוון מאד גדול וקירות שנצבעים בצבעי אפקט, הם דומיננטיים מאד. אז אם החלטתם להיות אמיצים ונועזים (לא בחרתם באפקט בטון) ובחרתם באפקט סטוקו או סוויד או כל אפקט מעניין אחר, מומלץ לוודא שמה שבחרתם מתאים לכם ולבית.

המלצה, לעיתים היישום על הקיר כרוך בשלבים ושכבות, בעל מקצוע בתחום יעשה עבורכם את העבודה המקצועית ביותר.


שליכט וטיח

בעבר היינו רואים שליכט רק על קירות חוץ וטיח היה חומר מקשר בין שכבות הקיר. היום, גימור הקיר הינו חלק מהעיצוב הכולל בבית, לכן, כשעל הקיר מיושם שליכט או טיח, הקיר מקבל מראה שונה ומיוחד וגם מעצים את הסגנון העיצובי.

ניתן לבחור גווני שליכט מכל צבעי המניפה, הוא מגיע בטקסטורות משתנות - מעדין ועד גס,

בגימור מט. לטייחים קיימות מניפות גוונים מותאמות. הטייחים מגיעים בטקסטורות משתנות - מעדין ועד גס, אך גימור הטיח מגוון יותר, יש גימור מט, חלק ואף מבריק.


חומרים

גם פה המגוון הוא עצום.

טפטים, בריקים, אריחים, בטון, עץ, אלומניום, מתכת, פלסטיק, זכוכית ועוד.

ויש אפשרות לייצר אותו כקיר פונקציונלי, במידה ויש צורך.


טפטים

טפט הוא עולם בפני עצמו, המגוון הקיים הוא עצום, רק צריך למצוא את המתאים. הטפטים הנפוצים עשויים מבד, נייר, ויניל. יש טפטים חלקים - מט או מבריק ויש עם טקסטורה במרקמים שונים. איכות הטפטים משתנה. במידה ואתם בוחרים אחד לטווח ארוך, וודאו שהוא איכותי ויחזיק מעמד. דבר נוסף, יש טפטים רחיצים ויש כאלו שאסור להרטיב. הבחירה תהיה מותאמת למיקום.

הדפסים - ההדפסים מחולקים לקטגוריות רבות. מה שמכתיב את הבחירה זה הסגנון והצבעוניות. לדוגמא: גיאומטרי, אורבני, הדפס חוזר, טבע, תלת-מימד ועוד...

הדפסות - חידוש מהשנים האחרונות, הדפסה על טפט, בהזמנה כמובן, ניתן לייצר מיתוג לעסק. היתרון פה הוא ההתאמה המדוייקת לעיצוב החלל שלכם.

חשוב לדעת!

  • לטפט בצבע חלק אין יתרון על צביעת קיר מלבד עניין המגע - קיר עם טפט יהיה פחות קר למגע, אבל הוא יהיה יקר יותר באופן משמעותי.

  • יש להכין את הקיר לפני ההדבקה, לתקן פגמים ולדאוג שיהיה חלק, כמה שאפשר. כדי שהתוצאה תהיה מוצלחת - מומלץ להיעזר במתקין מקצועי.


עץ

הטרנד העכשווי הוא חיפויי קירות בעץ. הטרנד מתמקד בפסי עץ, לאורך או לרוחב עם מרווחים או ללא, אך ישנן אפשרויות נוספות: חיפוי מלא של הקיר, חיפוי במראה אריחי עץ או בוצ'ר, חיפוי פרקט, חיפוי בעץ ממוחזר ועוד.

גווני העץ - בהמשך לטרנדים, בכל עשור בערך משתנה אופנת גוון העץ. אם תרצו להיות מעודכנים, ביחרו לפי הטרנד. אפשרות נוספת היא להוסיף פיגמנט צבע, שיבהיר או יכהה את העץ או יוסיף צבעוניות מעניינת.


חשוב לדעת!

כשמחפים קיר בעץ, הוא צריך להתאים ולהשלים את עיצוב החלל, ולעיתים, בעזרת העץ ניתן ליצור טוויסט בעיצוב, למשל - לעיצוב בסגנון מודרני-הייטקי, תוספת של עץ מוסיפה רוך וחמימות הגורמת לנינוחות ורוגע לשוהים בחלל.


אבן

כמו בחיפויים אחרים, גם באבן קיימות אפשרויות רבות, הנה הבולטות, עם כמה דגשים חשובים.

  • חיפויי שיש או דמוי שיש אנחנו מכירים כבר שנים רבות.

  • חיפוי בריקים היה להיט בעבר הלא רחוק, ובשנים האחרונות פחת השימוש בהם.

  • חיפויי אריחים מאד נפוץ, בדגש על אריחי בטון.

יש הבדל משמעותי בסגנון והאווירה שכל אבן מקרינה. מידות האבנים או האריחים משפיעות גם הן על הנראות והסגנון, וצריך להתאים לגודלו של הקיר או החלל, כדי לשמור על פרופורציות נכונות.


חשוב לדעת!

היישום של חיפוי אבן אינו פשוט, יש צורך באיש מקצוע, ולרוב העבודה כרוכה בלכלוך רב. לכן, זהו קיר שישאר איתכם לאורך זמן, מומלץ להקדיש לכך תשומת לב כדי לבחור בחיפוי שתהיו בטוחים שתרגישו איתו נעים ונוח למשך שנים.


מתכת

זהו חומר שבתקופה האחרונה פרץ והפך לאופנתי, בשימושים שונים - ריהוט, מידוף, גופי תאורה, פריטי נוי וגם חיפויי קיר. חיפוי קיר מתכת יוצר קיר מאד דומיננטי, שצריכים להתאים לאופי של המקום ולסגנון העיצוב. חיפויי קיר יכולים להיות מיושמים כאריחי מתכת, משטחים, פסים ואף בהתזה. במתכת קיים מגוון גדול של גימורים: מוזהב, כסוף, חלודה, נחושת ועוד, ומגוון עצום של טקסטורות.


זכוכית

קיר עם חיפויי זכוכית משדר יוקרה, מראה נקי וקריר, לכן, יתאים למקומות מסויימים בהם רוצים את האפקט הזה, וחשוב שיתאים לסגנון ואופי העסק. בבתים פרטיים אנחנו מכירים חיפויי זכוכית על קירות המטבח ובחזית ארונות המטבח, אך לא כקיר כח. אחד היתרונות של קיר זכוכית הוא, שניתן להדפיס עליו. בין אם זו הדפסת צבע חלק-אחיד או הדפסה גרפית, שיכולה לכלול מיתוג העסק.


בטון

דיברנו על אריחים, אריחי בטון או דמוי בטון. אך קיים גם חיפוי בטון. ממש בטון ! האפשרות הראשונה היא להשתמש בקיר הבטון הגולמי, זה אפשרי במקרה של מבנה/קיר חדש, אז תוכלו לבקש מהקבלן לבנות את הקיר באופן מוקפד יותר עם הגימור המתאים לכם.

האפשרות השניה, היא מיקרוטופינג – ציפוי בטון. ציפוי בטוני בשכבה דקה (מתאים גם לרצפות ותקרות), ניתן לגוון אותו וגם לעצב בטקסטורות שונות, כמו טבארות, לוחות, טלאים, מריחות ועוד, כך שנוצר מראה אותנטי.


קיר ירוק

משמעותו - קיר של צמחיה. קיר ירוק אינו מתאים לכל מקום. והוא מגיע עם אג'נדה משלו, שצריכה להתאים למקום העבודה. יש המון אפשרויות ליצירת קיר ירוק - קיר מלא, קיר אדניות או עציצים, קיר פיסולי, צמחיה פראית, צמחי מאכל, אזוב ועוד.

אחד היתרונות הבולטים של הקיר הירוק, הוא הכנסת הטבע למקום סגור. זו בעצם תורת הביופיליה, הגורסת: "שהבילוי בטבע חיוני לבריאותם הגופנית והנפשית של בני האדם."

תוכלו להעמיק יותר במאמר שכתבתי בנושא: https://www.ravityid.com/biophilic design


חשוב לדעת!

אם החלטתם שקיר כזה מתאים לעסק שלכם, דאגו להכין את התשתיות הנדרשות (השקייה, ניקוז, תאורה ועוד).


קיר WOW יכול להיות גם פונקציונלי - הוא יהיה מרשים וגם שימושי.

יש כל מיני דרכים להפוך קיר לשימושי:

  • קיר לוח מחיק

  • קיר לוח גיר

  • קיר המשמש לתצוגה - זה יכול להתאים למקומות שיש בהם פריטים חוזרים, מוצר שמתאים לתצוגה, או אוספים.

  • קיר מדפים, ספריה, ארון עם חזיתות מעניינות.

  • קיר אינטראקטיבי - יש חללים שקיר כזה פשוט מתבקש כמו: Game Room, Fun Room. ואפשר גם במקומות אחרים, כמו: בחדר מנוחה או במסדרון ארוך.

זהו קיר המעודד יצירת קשרים בין אנשים, משנה את האווירה ועוזר לנקות את הראש. הנה כמה דוגמאות :






סיכום

קיר WOW - כשמו כן הוא תפקידו הוא ליצור רושם חזק אצל המבקרים במשרד.

האפקט הרצוי מתקבל במגוון דרכים וגישות עיצוביות.

הוא "מדבר" או משדר את המיתוג והאג'נדה של העסק. הוא מבליט ומקפיץ את העיצוב בחלל בו הוא נמצא ומדגיש את הסגנון העיצובי.

כדי ליצור את קיר ה-WOW המתאים, יש לבחון מכלול דברים כמו אופי העסק, המוצרים שלו, התרבות הארגונית שלו, עובדיו ולקוחותיו וכך, ליצור את ה WOW המתאים ביותר.

1,577 צפיות

אם אתם מתלבטים בנושא עיצוב הפנים שלכם ורוצים להתייעץ, אל תהססו : 

A

כשניפגש, נוכל יחד לבחון את שאר היבטי התכנון והעיצוב ולגבש את הקונספט העיצובי המתאים לכם ביותר.

אם אתם מתלבטים בנושא עיצוב הפנים שלכם ורוצים להתייעץ, אל תהססו : 

כשניפגש, נוכל יחד לבחון את שאר היבטי התכנון והעיצוב ולגבש את הקונספט העיצובי המתאים לכם ביותר.

אעריך מאד אם תשתפו את המאמר

מאמרים אחרונים:

bottom of page