top of page
  • תמונת הסופר/תרוית יהב עיצוב פנים

בחירת כיסא משרדי



הכיסא במשרד או במשרד הביתי הוא אחד המקומות בו אנו "מבלים" שעות רבות. לכן, אנו רוצים להיות בטוחים שבחרנו כיסא נכון – שיהיה מעוצב ויפה, ארגונומי ונוח, ולא פחות חשוב, שיתאים לצורך אליו נדרש. יש אינסוף אפשרויות ואינספור דגמים. כיצד נוכל לדעת איך ומה לבחור ? מאמר זה בא לעשות קצת סדר בעניין.

הקריטריונים לפיהם נבחר כיסא משרדי הם מגוונים. סדר החשיבות שלהם עשוי להשתנות מאדם לאדם, מסגנון עיצובי אחד למשנהו, וגם מתקציב "שמן" לתקציב "רזה".

  • השימוש בכיסא

  • ארגונומיה של הכיסא

  • צירי התנועה של הכיסא

  • חומרי המבנה של המרכב והמושב

  • סגנון העיצוב של הכיסא

  • כיסאות אלטרנטיביים


השימוש בכיסא

כיסא משרדי צריך לתת מענה למספר שימושים משרדיים כמו : כיסא למנהלים, כיסא למזכירה, כיסא לחדר ישיבות, כיסא לעמדת עבודה וכו'. כל אחד מאלה יהיה מותאם בגודלו ובמידותיו לצורך הנדרש. הכיסא בצירוף שולחן העבודה צריכים ליצור עבור היושב בו עמדת עבודה המותאמת לו באופן אישי. הרכב הכיסאות המשרדיים עשוי להיות מושפע מאד מהתרבות הארגונית של המקום. במקומות בהם נהוג להדגיש את השוני בין הדרגים השונים נבחר למנהלים כסאות מהודרים ובעלי מראה מכובד יותר מאשר לעובדים זוטרים יותר. במקומות בהם התרבות "שיוויונית" יותר, סביר שנבחר למנהלים כסאות דומים לכיסאות של מרבית העובדים.

ארגונומיה של הכיסא

רוב הכיסאות האיכותיים מתוכננים באופן ארגונומי 'בסיסי'. ואולם, היבטים ארגונומיים הינם דבר שיש לתת עליו את הדעת ברצינות בשל הפוטנציאל של נזק בריאותי מצטבר. בבחירת כיסא יש לתת את הדעת להיבטים כגון : תמיכה בגב תחתון, תמיכה לצוואר, משענות ידיים (עם גובה מתכוונן), כוון גובה הכיסא, כוון זווית המושב, כוון מרחק משענת הגב מקדמת הכיסא ועוד. אין הכרח לבחור את כולם אך כדאי להיות מודעים לקיומם. במקרים בהם נדרש ייעוץ ארגונומי, ההמלצה שלי היא לפנות לייעוץ ארגונומי מקצועי. יועצים אלה יודעים לבצע התאמה של מכלול הפרטים המרכיבים את עמדת העבודה ובכלל זה הכיסא, ולתת את ההמלצות המתאימות.

www.atwork.ca

צירי תנועה של הכיסא

רוב הכיסאות המשרדיים מאפשרים סיבסוב שמקל את הישיבה על הכיסא והקימה ממנו. כמו כן, יש לרובם גלגלים המאפשרים תנועה קלה עם הכיסא ואת היכולת לכוון את מרחק הכיסא מהשולחן בקלות ובנוחות. בד"כ מצויידים הכיסאות ב-5 גלגלים המקנים רמה טובה של יציבות, ובשל כך גם רמה טובה של בטיחות. כסאות משוכללים ומתוחכמים יהיו בנוסף גם בעלי מספר צירי תנועה כגון גובה החשוב להתאמת גובה הכיסא לגובה השולחן, נדנוד, הטיית המשענת, כוונון משענת ראש, כוונון גובה משענות היד ועוד. כמובן שאפשרויות הכוונון הללו מקנות גמישות ומאפשרות התאמות טובות יותר של הכיסא, אך מייקרות את מחיר הכיסא. לא תמיד יש הצדקה משמעותית לבחירת כיסא המצוייד בכל האפשרויות הללו.

www.atwork.ca

חומרי מבנה של המרכב והמושב

המרכב בד"כ יהיה בנוי ממתכת ויש גם כאלה העשויים מעץ. חלקים נוספים יכולים להיות מפלסטיק איכותי ובעצם כל הרכב של חומרים אלה אפשרי וייתן תוצאה עיצובית ופרקטית אחרת. שימוש נכון בחומרי מבנה משפיע על המראה של הכיסא, ועל מידת היוקרה שלו. המושב מגיע בד"כ מרופד ברמות רכות שונות. סגנון הריפוד משפיע באופן בולט על המראה העיצובי של הכיסא ועל מידת היוקרה שהוא משדר. ריפוד עור הוא יוקרתי מאד ויקר, אולם אינו מספיק "נושם" ובימים חמים, עלול לגרום ליושב בו להזיע. מנגד ישנם סוגים רבים של בדי ריפוד שהם "נושמים" וגם בעלי טקסטורה שיש בה כדי לתת לכיסא מראה יוקרתי. ואם נוסיף לזה את מבחר הצבעים הקיימים – הרי שהשמיים הם הגבול. אם משענת הכיסא אינה חלק אינטגרלי ממושב הכיסא הרי שאפשר שתהיה בעלת אותו מראה ואותו ריפוד ואך אפשרי (ואולי רצוי) שתהיה ייחודית ושונה ממנו. בקבוצה זו ניתן למשל לראות משענות העשויות רק רשת מתוחה על מסגרת מעוצבת, ברמת רכות כזו או אחרת.

הסגנון העיצובי של הכיסא

הבחירה של הסגנון העיצובי מונעת בעיקר מהקו העיצובי של המשרד. הדבר יתבטא במראה הכיסאות המשרדיים, בצבעים, בחומרי המבנה, ברמת הגימור. מהו המראה שהלקוחות רוצים - מראה קלאסי או מראה מתוחכם, מראה אמנותי, מראה מודרני או היי-טקי. לכל אחד מאלה אפשר למצוא רמות הידור וגימור שונות ורבות, יוקרתיות יותר או פחות. למידת התיחכום או הפשטות של הכיסא השפעה רבה על הסגנון העיצובי שלו. לדוגמא, כיסא מהודר ויוקרתי יותר יהיה על פי רוב גדול, רחב ומשוכלל יותר מכיסא פשוט. הדבר גם יתבטא ברמתם של חומרי המבנה והגימור.

כסאות אלטרנטיביים

כאשר ישיבה ממושכת משפיעה על הגוף וגורמת לכאבי גב וצוואר, מומלץ לבחון אפשרות של כסאות אלטרנטיביים, אשר מייצרים חלוקת לחץ אופטימלית להקלה על הכאבים. לדוגמא: כסאות ברכיים או כסאות Backapp יכולים לשפר את המצב ולהוות פתרון מצויין להקלה בכאבים.

רגע לפני הסיכום - שני טיפים נוספים:

  1. זוויות מומלץ למקם מתחת לכפות הרגליים שרפרף או הדום נמוך, על מנת לשמור על זווית של 90° במפרק הירך ובברכיים. ובכך, לשמר את הקשת הלומברגית הטבעית.

  2. התנסות כשאתם הולכים לחנות, נסו את הכסא ! קחו אותו לשולחן עבודה סמוך, וודאו שהוא נוח לכם.

נקודה עיצובית נוספת: מיתוג

בתכנון המשרד אני תמיד חושבת ופועלת להכלת מיתוג החברה בעיצוב המשרד. בבחירת כסאות המשרד יש בהחלט מקום לבטא את מיתוג החברה ואת זה אני עושה בעיקר על ידי בחירה מתאימה של הסגנון העיצובי של הכיסא, וכמובן גם באמצעות בחירה של צבעים המתאימים לעיצוב המשרדי וללוגו החברה.


סיכום

כיסאות משרדיים הוא עולם נרחב של סגנונות ואפשרויות בחירה. קל להתבלבל. לכן חשובה הגדרה של הקו העיצובי של המשרד, כי אז קל יותר לעשות את ההתאמה של הכיסאות המשרדיים. בנוסף לכך, מה שבד"כ יקבע את בחירת הכיסא הוא רמת האיכות שלו, רמת התיחכום בה אנו מעוניינים, ההתאמה הארגונומית הנדרשת וכמובן - התקציב.

133 צפיות

אם אתם מתלבטים בנושא עיצוב הפנים שלכם ורוצים להתייעץ, אל תהססו : 

A

כשניפגש, נוכל יחד לבחון את שאר היבטי התכנון והעיצוב ולגבש את הקונספט העיצובי המתאים לכם ביותר.

אם אתם מתלבטים בנושא עיצוב הפנים שלכם ורוצים להתייעץ, אל תהססו : 

כשניפגש, נוכל יחד לבחון את שאר היבטי התכנון והעיצוב ולגבש את הקונספט העיצובי המתאים לכם ביותר.

אעריך מאד אם תשתפו את המאמר

מאמרים אחרונים:

bottom of page