top of page
  • תמונת הסופר/תרוית יהב עיצוב פנים

עיצוב ביופילי בבית ובמשרד


בעקבות תקופה לא קצרה של סגרים והגבלות תנועה, התחזקה ההבנה שהסתגרות בבית, וניתוק מהסביבה החיצונית משפיעים לרעה על בני האדם. ההתפתחות הביולוגית ארוכת השנים של בני האדם היתה בסביבה טבעית ולכן, המרכיב של שהיה בטבע מהווה צורך בסיסי שכולנו זקוקים לו.

מהי ביופיליה ?

המונח "ביופיליה" פירושו: ביו = טבע, פיליה = אהבה. כלומר: אהבת הטבע. זו בעצם גישה האומרת שהבילוי בטבע חיוני לבריאותם הגופנית והנפשית של בני האדם. תיאוריה זו הוצגה על ידי החוקר אדוארד וילסון בספרו "ביופיליה" שם פירש אותה כאהבת חיים או מערכות חיים. הביופיליה מספקת את הדחף האנושי המולד לחיבור עם הטבע.


מדוע זה חשוב ?

מחקרים העלו כי ההשפעה של השהייה בטבע על בני האדם והגירויים מן הטבע גורמים לניתוק שלנו מטרדות היום-יום והאינטנסיביות הכרוכה בהן. ניתוק זה מאפשר רגיעה, שקט נפשי וכניסה לקצב איטי יותר. במחקרים אלה בדקו את השפעתה של השהייה בטבע על תפקודם של בני האדם ועל בריאותם. אלה מראים באופן ברור כי השפעה זו היא חיובית בהיבטים רבים. שהיה בסביבה שבה יש צמחים מסייעת באופן יעיל להתמודדות בתנאי לחץ ומתח. צפייה בצילומי נופים וטבע משפיעים לטובה על הפעילות באיזורים של המוח שמייצרים תחושות של רוגע ושלווה. לתחושות אלה יש תרומה משמעותית להחלמה מטראומות ולשיקום פיזי. הדבר אינו מפתיע מאחר ובני האדם התפתחו לאורך מאות אלפי שנים בסביבה טבעית ולא עירונית. מחקר בבתי חולים העלה, כי מאושפזים עם נוף של טבע ירוק התאוששו מהר יותר מאלה שצפו בקיר לבן. זו איננה מקריות, שבתי המלון הטיפוליים האטרקטיביים ביותר ממוקמים "בתוך הטבע" בין אם זה חופי הים או איזורים הרריים ירוקים ועתירי נוף. בעולם המודרני בני האדם מתרחקים מן הטבע, שוהים ממושכות בתוך מבנים, ומקיימים אורח חיים פסיבי של חשיפה מוגברת למסכים ומיעוט בתנועה. אלו גורמים לעליה בתחלואה (הגופנית והנפשית). ההסתגרות האינטנסיבית בבתים, שהביא איתו משבר הקורונה, הגבירה את הבעיה וגרמה לבני האדם להיות מרוחקים מן הטבע ממושכות. על רובנו אפשר לומר כי לא ניתן להחזיר את האדם לטבע משום שרובנו מתגוררים באזורים עירוניים ובעצם רחוקים מהטבע, ולא זוכים לקבל את מנת החשיפה הנדרשת לשמירה על חיוניות ורוגע להם אנו זקוקים כל כך. החלופה היא להביא את הטבע אל האדם. איך עושים זאת ?

משרד ביתי עטור צמחייה

עיצוב ביופילי

כאשר אין את האפשרות לצאת אל הטבע - נדאג להכניס אותו לסביבה שלנו : הבית, המשרד. כך גם נאפשר לאנשים שיש להם מוגבלות או קושי פיזי או נפשי ביציאה לטבע, לחוות טבע בסביבתם המוכרת והנוחה. התכנון והעיצוב הביופילי פועלים כדי לנצל ולרתום את הטבע בסביבה הבנויה לטובת בני האדם. הם נשענים על הצורך של בני האדם באינטראקציה היומיומית עם הטבע. שילוב של אלמנטים ותהליכים טבעיים הוא הפתרון היישומי שבא לענות על הצורך הזה בסביבה הבנויה. חוויות ישירות של הטבע מתייחסות לצמחים, אור, מים - יסודות ירוקים. יצירת פתרונות אדריכליים ועיצוביים יאפשרו מגע עם הטבע הן במשרד והן בבית ויהוו השפעה חיובית על בריאותנו ורווחתנו הגופנית והנפשית. דוגמאות: בבניינים ציבוריים ניתן למצוא אלמנטים של מים וצמחייה בדמות מזרקות (מראה + צליל), בריכת דגים וצמחיית מים, פטיו פתוח בבתי מגורים או מבנים ציבוריים, המאפשר חשיפה לאוויר טבעי. כל אלה ממלאים גם תפקידים מרכזיים בתכנון הביופילי, בנוסף על הפן העיצובי שלהם.

מזרקת מים לבית ולמשרד של אומנות מפלי הרים

עולם העיצוב עושה מעבר לשימוש באלמנטים של העיצוב הביופילי, כדי לספק חוויה עקיפה של הטבע. שימוש בחומרים טבעיים כמו עץ ואדמה, או אפילו תמונות וטפטים של טבע. אלו פתרונות מצויינים לחללים שבהם אין מקום לצמחים או שאין גישה לחלון ולנוף.


להביא את הטבע לבית ולמשרד

לאחר שהבנו כמה חשובה סביבה טבעית עבור בני האדם, נוכל להכניס בקלות אסטרטגיות ביופיליות לסביבת המחייה והעבודה שלנו. איך אנחנו מיישמים את הגישה ?

  1. פתחו את התריסים והחלונות. הכניסו אור טבעי והיחשפו לנוף.

  2. בכך גם תאפשרו לצלילים ולריחות של הטבע להיכנס. אילו תורמים לחוויה רב חושית – חוויה ביופילית. אף על פי שרוב המחקרים התמקדו בחוש הוויזואלי, לצלילים ולריחות טבעיים יש גם תפקיד חשוב.

  3. עציצים !! קנו צמח (או שניים-שלושה) ומקמו אותם בקרבתכם. כך תיצרו "מיני" סביבה ירוקה ומשקמת. כשאתם עושים הפסקה, סביר יותר שהעיניים יחפשו את האי הירוק הקרוב.

  4. על אילו צמחים כדאי לגדל בבית ובמשרד ומה ההשפעות שלהם תוכלו לקרוא בכתבה של יפה שיר-רז

  5. תלו תמונות טבע, אפשר גם טפט או מדבקת קיר. נסו לכלול תמונות מעוררות השראה או אולי טבע שמעורר סקרנות.

  6. האזינו לצלילים טבעיים כמו מים זורמים או ציוץ ציפורים. אלה יכולים להיות מרגיעים מאד.

  7. צאו החוצה. השילוב של הפעילות הגופנית ביחד עם המראות והצלילים שנותנת החוויה של השהייה בטבע, יעזור לפרודוקטיביות שלכם לאורך כל היום ועשויה לעזור לכם לישון טוב יותר בלילה. אפילו טיול קצר של 20 דקות יספיק לכך.

קיר עציצים

סיכום

חווית הטבע יוצרת תגובה משקמת במהירות. עסקים ומקומות עבודה רבים יכולים לחסוך ממון רב שאובד בשל מחלות עבודה הקשורות למתח ולחץ, וסביבת עבודה שאינה נותנת חשיפה מספקת לטבע. בתום יום העבודה, בבתים שלנו, אנו לא מספיק נחשפים לטבע ובעצם ממשיכים ומקבעים את הניתוק מהטבע. עיצוב ביופילי הינו חיוני כדי לאפשר לבני האדם לחיות ולעבוד בסביבות בריאות, להקטין את המתח הנפשי, ולסייע בהתמודדות עם לחצי היום-יום. מגיע לנו לחיות חיים בריאים יותר ולעיצוב הביופילי תרומה רבה לכך.

316 צפיות

אם אתם מתלבטים בנושא עיצוב הפנים שלכם ורוצים להתייעץ, אל תהססו : 

A

כשניפגש, נוכל יחד לבחון את שאר היבטי התכנון והעיצוב ולגבש את הקונספט העיצובי המתאים לכם ביותר.

אם אתם מתלבטים בנושא עיצוב הפנים שלכם ורוצים להתייעץ, אל תהססו : 

כשניפגש, נוכל יחד לבחון את שאר היבטי התכנון והעיצוב ולגבש את הקונספט העיצובי המתאים לכם ביותר.

אעריך מאד אם תשתפו את המאמר

מאמרים אחרונים:

bottom of page